プレ課題研究 発表会
- 中学高等学校
- 明治学園
1月17日(金)にグローバルキャリア教育で研究発表会を行いました。高校1年生の代表生徒10組が中学3年生と高校1年生の全生徒の前でそれぞれの研究成果を発表しました。
今年度よりグローバルキャリア教育では、SDGsをふまえ、北九州市や京都でのフィールドワークを通じて、様々なデータを取得した上で研究するという授業を行っています。それぞれの研究内容のレベルが高く、授業の成果をうかがわせる発表でした。当日は北九州市役所企画調整局SDGs推進室の方も2名会場にお越しくださいました。推進室の方々は発表毎に講評、また会の終わりにもお褒めの言葉と今後の改善点についてお話してくださいました。
今年度表彰されたグループは次の通りです。
○マルグリットブールジョワ賞(明治学園校長による選考)
1組4班 テーマ「伝統的な建物や観光客を地震や火災からどのように守っていくか」
○SDGs賞(北九州市SDGs推進室による選考)
1組1班 テーマ「ガイドブックの“良さ”と外国人観光客数について」
○MIP賞(生徒による選考)
2組6班 テーマ「食べ物の無駄をなくそう」
今回の発表会で学んだことを生かして、次年度中学3年生はグローバルキャリア教育で、高校1年生は課題研究でよりよい研究をすることを期待しています。
On January 17th, some students made presentations in Global career education presentation session. They were the representatives of the high school first year grade students and talked about their own themes to all the junior high school third year grade and high school first year grade students. In Global career education, students learned about ways of researching, made a research hypothesis related to SDGs and experienced fieldwork during the school excursion in Kyoto. The level of each presentation was higher than had been expected. Two Kitakyushu-city local government officers in the SDGs promotion department came to make some comments about each research activity. At the end of each presentation and at the end of the entire session, the local government officers praised the students efforts and talked about some points to improve.
Three groups were awarded this year as follows.
Marguerite Bourgeoys award:
class 1 group 4
Theme: How to defend traditional architecture and foreign visitors from earthquakes and disasters in Japan
SDGs award:
class 1 group 1
Theme: The relationship between the quality of guidebooks and the number of foreign visitors
MIP award:
class 2 group 6
Theme: Let’s reduce food loss!!
We hope junior high school and high school students will develop their research abilities further next year.